Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe medewerker, wil je als manager of HR-professional natuurlijk de allerbeste kandidaat in de markt voor de functie. Maar hoe en waar vind je deze, wat zijn de do’s en dont’s. We geven je 5 recruitment tips!
‘Hoezo weet wat je zoekt, ik heb toch een functieprofiel!’ We horen je het denken. Klopt, het functieprofiel is inderdaad een prima uitgangspunt. Hierin kijk je inderdaad naar wat je zoekt voor persoon. Wat is er nodig voor de functie. Welke opleidingen, werkervaring, kennis en vaardigheden. De kans dat je iemand vindt die 100% in dit ideaalplaatje past is echter klein. De vraag is dus wat echt belangrijk is voor de functie en wat eventueel ook aangeleerd of uitbesteed kan worden aan andere collega’s of externen.
Denk naast de functievereisten ook na over de cultuur van de organisatie, de teamsamenstelling en de leiderschapsstijlen binnen het bedrijf. Het loont om een goed beeld te hebben van het type persoon dat hier wel en niet in past. Dit is namelijk nogal eens de reden waarom mensen uiteindelijk afhaken in de procedure of erger nog, mentaal afhaken wanneer ze al in de baan zitten. Handig hulpmiddel bij het herkennen van basis gedrag van mensen en hun bijbehorende voorkeuren en verwachtingen is DISC.
Alleen het opstellen van een functieprofiel is meestal niet genoeg voor een succesvolle werving. Het is slechts een beschrijving van de functie en dus geen wervende vacaturetekst. Met een goede vacaturetekst spreek je de juiste kandidaten aan en stimuleer je ze om over te gaan tot actie, namelijk het sturen van een sollicitatie of het opnemen van contact. Niet iedereen is in staat een sterke (vacature)tekst te schrijven. Ook al denken de meeste mensen dat zij dit prima kunnen, het is echt een vak apart. Ben je geen ster in teksten? Dan raden we je aan een specialist in te schakelen. Dat kan bijvoorbeeld iemand van marketing/communicatie zijn of een externe tekstschrijver. Wel zelf aan de slag? Binnenkort schrijven we hier een nieuw blog over.
Voor het gemak gaan we er even vanuit dat je jouw vacaturetekst plaatst op één of meerdere vacaturesites, betaald dan wel niet betaald. Ook wordt deze vaak op de eigen website en Social Media kanalen geplaatst. Wellicht komt ie zelfs langs in een nieuwsbrief. Daarna wacht je waarschijnlijk tot de eerste reacties komen. Het normale werk gaat namelijk gewoon door.
Uiteraard is bovenstaande een prima manier om bekendheid aan je vacatures te geven. De vraag is alleen of je hiermee ook echt de beste kandidaat binnenhaalt. Dit is natuurlijk een vrij passieve manier van werven. Feitelijk is het afwachten tot iemand jouw vacature ziet, de tijd neemt om deze te lezen en daarna genoeg overtuigd is om ook daadwerkelijk te reageren. Je hebt op deze manier beperkt invloed op het aantal reacties en de kwaliteit hiervan.
Daarnaast richten de vacaturesites zich met name op de mensen die actief op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. Buiten je eigen netwerk om, mis je dus bereik binnen een grote groep latent werkzoekenden. Dit is de groep die nog in een baan zit, niet actief op zoek is, maar wel open staat voor iets nieuws. En laat die groep nu veel groter én (vaak) interessanter zijn. Wil je ook binnen deze groep werven, dan zul je dus actiever moeten recruiten. Denk bijvoorbeeld aan het zoeken naar geschikte kandidaten binnen cv-databases of op Linkedin. Je kunt zo een selectie maken op mensen die gewoon nog in een baan zitten en niet actief aan het zoeken zijn, maar wél perfect passen op jouw profiel. De kans is groot dat de ‘beste’ kandidaat hier te vinden is.
Wist je dat meer dan 80% van de bemiddelingen door Boulder plaatsvindt met een professional die wij zélf benaderen?
Waarom zou je alles alleen doen? Hoe groter en actiever je netwerk hoe groter de kans op succes. Dus vraag je directe omgeving om te helpen. Laat ze bijvoorbeeld de vacature delen op Social Media. Eventueel kun je er een leuke beloning aan koppelen wanneer iemand de tip geeft die leidt tot de nieuwe collega. Je kunt je collega’s en medewerkers bijvoorbeeld ook als ambassadeur inzetten. Vraag ze een review achter te laten over jouw bedrijf op job sites, google en Social Media waarin ze beschrijven wat ze aantrekt in het bedrijf en in een bepaalde functie. Deze ervaringen uit de eerste hand zijn de beste reclame! (Meteen een mooie test om te zien hoe tevreden de medewerkers binnen je bedrijf zijn 😉)
Werven gaat voor een groot deel over verleiden en de factor talent is steeds belangrijker voor veel bedrijven. Er wordt tegenwoordig niet voor niets gesproken over recruitment marketing. Het is dus belangrijk om te bouwen aan een aantrekkelijk werkgeversmerk. En dan bedoelen we niet alleen maar vertellen hoe geweldig je bedrijf is. Het gaat erom dit vooral te laten zien. Social Media is hier een perfect middel voor. Deel hier regelmatig content waarmee de visie en missie van je bedrijf worden benadrukt. Zorg voor een fris en onderscheidend beeld en boei en bindt je doelgroep. Zet hier ook weer je medewerkers voor in om authentiek te zijn. Door consequent aan je werkgeversmerk te bouwen, word je steeds herkenbaarder en dus aantrekkelijker als bedrijf om voor te werken. En dit heeft z’n effect op het aantal sollicitaties en de kwaliteit daarvan.
Tot zover onze 5 recruitment tips voor het werven van de beste kandidaat. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om een extern bureau in te schakelen. Recruitment kost namelijk best wel wat tijd en het is met recht een vak. Het kan dan zeker de moeite waard zijn om dit (voor een deel) over te laten aan getrainde professionals. In dat geval kun je kiezen voor een generiek bureau of juist een specialistisch bureau dat past bij het type functie en de branche. Hier werken namelijk recruiters die iedere dag bezig zijn met de werving & selectie van het soort kandidaten dat je zoekt. Zij spreken de taal en hebben vaak een breed en actief netwerk van passende potentiële kandidaten.
We wensen je veel succes met de zoektocht naar de juiste nieuwe collega. En ben je op zoek naar professionals in finance of in de installatietechniek? Neem dan gerust eens contact met ons op. Zo weet je zeker dat je er álles aan hebt gedaan om de beste professionals uit de markt te vinden!