Vitale, fitte medewerkers zijn medewerkers die met plezier en energie hun werk doen. Over het algemeen ervaren ze een lagere werkdruk, zijn ze slagvaardiger en een open deur: de groep vitale medewerkers kent een veel lager ziekteverzuim. Kortom, vitale medewerkers maken je bedrijf! Maar wat is nu vitaliteit en hoe draag je daar als werkgever aan bij? Zeker in deze tijden waarin we veel thuis werken. Je leest er alles over in dit blog.
Om te beginnen is het handig om te weten wat vitaliteit inhoudt. Wanneer we over vitale medewerkers spreken, wat bedoelen we dan precies? We halen de definitie er even bij:
Vitaliteit is de gezonde, geestelijke en lichamelijke gesteldheid van iemand die leidt tot energie om te leven, waarbij beide factoren in balans zijn. Vitaliteit wordt vaak ook levenslust of veerkracht genoemd.
Het gaat dus om zowel lichamelijke als geestelijke vitaliteit en de factoren die deze staat beïnvloeden, denk aan voeding, beweging en stress.
Waarom zou je als werkgever in de vitaliteit van je werknemers investeren? Dit is toch aan de werknemer zelf? Als werkgever moet je al aan zoveel Arboregels voldoen. Het antwoord is heel simpel. Medewerkers die zich vitaler voelen zijn minder snel gestrest en gaan vaker met plezier naar hun werk. En als je als werkgever hier nog een stapje verder in gaat, krijg je bevlogen medewerkers die grotere uitdagingen aan gaan en meer en beter werk verzetten. Daarnaast wordt je organisatie socialer en zijn mensen meer betrokken. Dit heeft een positief effect op je imago waardoor je aantrekkelijker wordt om voor te werken en je mensen ook langer aan je bindt. Daarnaast hebben we te maken met een een flink vergrijzende arbeidspopulatie en is de pensioengerechtigde leeftijd hoger waardoor mensen langer door werken. Alles bij elkaar dus genoeg redenen om te investeren in de vitaliteit van je medewerkers!
De 6 lagen van de vitaliteitspiramide van Psycholoog Albert Sonneveld laten helder zien wat er nodig is in iemands leven om zich vitaal en energiek te voelen. Bij iedere persoon kunnen knelpunten hierin dus weer op andere vlakken liggen. Waar bij de een voeding een knelpunt is, heeft de ander juist weer een gebrek aan ondersteunende relaties. Het geeft dus goed weer dat er geen kant en klaar succesrecept is voor vitaliteit en dat het dus verder gaat dan de bekende voetbaltafel in de kantine. Je kunt binnen het bedrijf een en ander uitrollen, maar het vergroten van de vitaliteit van je medewerkers blijft een individueel proces. Er is intrinsieke motivatie voor nodig. Realiseer je ook dat je als werkgever niet overal invloed op hebt. Vaak is het verstandig om externe hulp in te schakelen om je werknemer echt te helpen.
Vitaliteit stimuleer je in eerste instantie door mensen bewust te maken van wat vitaliteit is en wat voor effect het heeft op hun gezondheid en functioneren. Daarnaast kun je stap voor stap een aantal zaken introduceren die hierbij kunnen helpen. Realiseer je dat je ingesleten patronen niet van de een op andere dag verandert en dat medewerkers zelf ook echt moeten willen veranderen. Ook gaat het niet alleen om voeding en beweging. Er moet ook balans zijn als het gaat om voldoening in het werk, werksfeer en werkdruk. We helpen je op weg met deze tips.
Wat zorgt nu voor een geluksgevoel bij je medewerkers? Effectory doet al jaren onderzoek naar goed werkgeverschap en beloont de ‘Beste Werkgevers’ met het internationale label ‘World-class Workplace’. Een label uitsluitend gebaseerd op de feedback van medewerkers en dus interessante materie voor ons onderzoekje naar werkgeluk. Wat valt op, de ‘Beste Werkgever’ bedrijven hebben een aantal zaken gemeen:
Al met al krijgen medewerkers een hoge mate van vertrouwen en dat leidt meetbaar tot meer omzet, meer sollicitanten en minder verzuim. Geen nice-to-have, maar een must-have dus.
In een prettig werkklimaat voelen werknemers zich gezien en gesteund. Maak korte metten met pesten op de werkvloer (lees ons blog over pesten) en ga roddelen tegen. Wees open, deel ups en downs en ben er voor elkaar in lastige tijden. Daarnaast kun je natuurlijk leuke activiteiten doen met elkaar zoals de vrijdagmiddag borrel, bedrijfsfeesten, afdelingsuitjes en ga zo door. Zorg in ieder geval voor een veilige omgeving waarin ruimte is om te leren. Wees niet bang om je fuck-ups te vieren want daar kunnen soms de beste ideeën uitkomen!
Op zich is werkdruk helemaal niet verkeerd. Als werknemers incidenteel een hoge werkdruk ervaren, tijdelijk een tandje bijzetten en er daarna weer genoeg ontspanning is, dan is er geen probleem. Pas als men continu een hoge werkdruk ervaart en iemand alleen maar aan het jagen en hollen is, kan dit leiden tot een stijging van het verzuim.
Maak dit bespreekbaar en onderneem actie. Dit kan variëren van het opnieuw bekijken van taken en verantwoordelijkheden tot het aannemen van extra personeel of het uitbesteden van werk. Medewerkers moeten genoeg momenten hebben waarin ze zich kunnen herstellen. Ook genoeg slaap speelt hierin een belangrijke rol. Voldoende kwalitatieve slaap is dus belangrijk, maar er gaan ook steeds meer stemmen op voor de zogenaamde powernap. In de topsport en in Azië heel normaal!
‘Zitten is het nieuwe roken’ zeggen ze weleens. Of ‘een uur op je kont is vijf minuten eerder dood’. Overdreven? Waarschijnlijk niet. Onderzoek wijst uit dat een gestrest en zittend leven een slechte invloed heeft op de stofwisseling en het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Zorg dus dat medewerkers regelmatig even opstaan en lopen. Dat werkt ook preventief tegen RSI. Dynamisch kantoormeubilair zoals een zit /sta bureau of statafels in de vergaderruimte kunnen helpen minder te zitten. Pauze apps zoals de timer op tomato-timer.com of de break timer voor Chrome helpen medewerkers vaker een pauze te nemen. Verleid je medewerkers vaker even op te staan met een potje pingpong (of tafelvoetbal 😉 of organiseer met de plaatselijke yogaschool een (online) lunchbreak workout. Een kwartiertje of half uurtje even de rug, nek en schouders losmaken zorgt ervoor dat je de rest van de dag er weer tegen kunt!
Met af en toe even opstaan kom je er natuurlijk niet. Regelmatig matig intensief bewegen draagt bij aan lichamelijke vitaliteit. Goed voor botten en spieren en het houdt je hart en bloedvaten in goede conditie. Als werkgever hoef je niet meteen een hele fitnessruimte in te richten. Biedt bijvoorbeeld een fietsplan aan, waarmee medewerkers met belastingvoordeel een nieuwe fiets kunnen kopen om mee naar het werk te gaan. Sinds 2020 zijn de regels hiervoor eenvoudiger geworden. Stimuleer de lunchwandeling en biedt bedrijfsfitness aan. Op het werk zelf maar je kunt bijvoorbeeld ook een abonnement (of korting) op een sportschool of personal trainer aanbieden. Daarnaast leent bewegen zich ook perfect voor allerlei teambuildingsuitjes of activiteiten na het werk. Schrijf je met een team in voor een hardloopwedstrijd, organiseer een spinningsmarathon of doe een dansworkshop. Zelfs een stappenchallenge kan een leuke en laagdrempelige manier zijn om mensen aan het bewegen te krijgen.
In het verlengde van beweging ligt voeding. Het stimuleren van gezonde voeding is een mooie stap in het verder verbeteren van de vitaliteit van je medewerkers. Skip de snoepautomaat en snoeppotten en biedt gratis fruit aan. Zorg voor verse en onbewerkte producten tijdens de lunch. Broodjes bal en kroket zijn heerlijk, maar bewaar deze voor speciale gelegenheden. Een voedingscoach is de aangewezen persoon om je werknemers voorlichting te geven en eventueel te coachen.
Tenslotte signaleer je eerder of iemand wel of niet goed in zijn vel zit, door regelmatig de tijd te nemen om met medewerkers in gesprek te gaan en echt even te verbinden (lees ons blog over communicatie). Is je medewerker niet helemaal lekker in balans? Ga dan samen na op welke vlakken van de vitaliteitspiramide werk nodig is. Uiteraard kan een en andere ook verband houden met de privé situatie of levensfase waarin iemand zit. Door je als werkgever open en geïnteresseerd op te stellen kun je je medewerkers beter begeleiden om ze snel weer fit en vitaal te krijgen. Uiteraard kun je hiervoor ook de hulp inschakelen van een zorgpartner. Denk bijvoorbeeld aan het laten uitvoeren van een PMO (Preventief Medisch Onderzoek) of het inschakelen van een bedrijfsarts of een bedrijfspsycholoog.
Geïnspireerd geraakt? Ga het gewoon doen! Wellicht is er een aantal collega’s die wel willen fungeren als vitaliteitsambassadeurs. Er zijn ook zogenaamde vitaliteitsadviseurs die je kunt inschakelen. Maak het vooral leuk voor je medewerkers en geef het de tijd. Rome en Keulen zijn ook niet in een dag gebouwd 😉 We wensen je veel succes!
PS Is de werkdruk op bepaalde afdelingen te hoog? Wij verzorgen graag de werving & selectie voor nieuwe of tijdelijke collega’s!